פורטל האסתטיקה של ישראל

טיפול באקנה: מה גורם לחצ׳קונים ואיך אפשר לטפל בהם ביעילות ובלי צלקות?

אתם ממש יכולים להרגיש את זה קורה לכם מתחת לעור, עוד לפני שבכלל הצצתם במראה. אתם יודעים שיש שם חצ׳קון, אתם רק רוצים לגלות עד כמה גדול הנזק ולהתפלל שהוא לא ישאר איתכם לאורך זמן. אבל אז מצטרף אליו עוד אחד. ועוד אחד. ואפילו שכבות של מייק-אפ כבר לא מצליחות לטשטש את זה. וזה השלב שבו לא רק הפנים שלי נפגעות, אלא גם הבטחון העצמי שלי. 

אני מתחילה לחשוב לפני כל יציאה, לשכנע את עצמי שאם היא לא באמת הכרחית, אז אולי בכלל עדיף שלא. אני מנסה לדחות דברים לשעות מאוחרות, שיש בהן פחות אור ויהיה לי קל יותר לטשטש את מה שקורה לי על הפרצוף. ואני כמעט תמיד מנסה להמנע מקשר עין ישיר עם אנשים, כל דבר שימנע מהם להחזיר אליי מבט.

אני מבינה עם עצמי שזה לא בריא לי לחיות ככה, שאין סיבה שהחיים שלי יעצרו. 

אני רוצה לקבל את עצמי ולאהוב את עצמי כמו שאני בכל מצב.

אני רוצה להאמין שאנשים שאוהבים אותי ומכירים אותי לא ישפטו אותי לפי מצב הפנים שלי. 

אני יודעת הכל. אבל ברגע הזה, כשזה רק אני מול המראה, התחושות הן קשות ומתסכלות. 

מתוך הייאוש הזה, פתחתי גוגל והתחלתי לקרא הרים של מילים בנסיון להבין למה זה קורה לי, איך אוכל להמנע מזה ואיזה טיפול יוכל לעזור לי. 

וגם אז זה לא תמיד פשוט, כי יש מלא תכשירים וקוסמטיקאיות ושיטות טיפול, ואיך בכלל אפשר לדעת ככה במה עדיף לבחור ומה באמת יעזור לי או לפחות לא ישאיר לי נזק. כבר שמעתי מספיק מקרים על אנשים שניסו כל מיני טיפולים ובסוף נשארו עם צלקות. 

אני אנסה לעשות לכם סדר בין כל מה שמצאתי, אבל אם יש משהו שלמדתי מכל זה, זה שאין פתרון אחד שנכון לכולם. אנחנו שונים – הגיל שלנו, המצב ההורמונלי שלנו, העור שלנו, כל אלה הם מאפיינים שמשפיעים על סוג הטיפול המומלץ והיעילות שלו. אני מבקשת מכם שתעשו את המחקר שלכם ותבינו לעומק במה אתם בוחרים כי רק ככה תגיעו לתוצאות שנכונות לכם.

אז לפני הכל – מה זה בכלל אקנה?

בקצרה, דלקת בזקיק השערה כתוצאה מפעילות יתר של בלוטות החלב. 

יש מספר סוגים של אקנה, כזה עם פצעים דלקתיים יותר ודלקתיים פחות, שחורים ולבנים, כולם באופן כזה או אחר מתפתחים סביב זקיק השיערה באיזור הפנים, החזה והגב העליון. מדובר בתופעה שכיחה שלא פוסחת על אף אחד כמעט. יש כאלה שיסבלו ממנה יותר, ויש כאלה שיסבלו פחות, עדיין אין ממש תשובה שמסבירה בדיוק למה. למרות שאקנה משוייך כמעט תמיד עם התבגרות ונעורים, אותם ״פצעי בגרות״ טורדניים יכולים להופיע גם בשלבים מאוחרים יותר, כך שאין באמת גיל לתופעה הזאת או שלב מסויים שבו היא פשוט חולפת. 

מה גורם לאקנה?

קראתי כל כך הרבה בנסיון להבין מה הדבר הזה שגורם לחצ׳קונים להופיע, כדי שאדע מה אני צריכה להפסיק לעשות, אבל אין תשובה חד משמעית וגם פה הסיבות יכולות להשתנות מאדם לאדם. 

עד כה, אלה הגורמים שבסבירות גבוהה יכולים לעודד או להחריף הימצאות של פצעי אקנה:

  • שינויים הורמונליים
  • מחזור חודשי
  • מתח ולחץ נפשי
  • עישון
  • שגרת טיפוח לקויה ושימוש בתכשירים שחוסמים את הזקיקים
  • תזונה – מוצרי חלב, מזון שומני, סוכרים, מלחים בכמות מופרזת (פיצוחים) ומאכלים שיש בהם חומציות גבוהה (עגבניות)

וכן, גם גנטיקה.

לפעמים אנחנו פשוט נדפקים מבחינה תורשתית וזה לא בדיוק תלוי במה שנעשה או לא נעשה.

חשוב לי גם לסייג ולומר שיש כאלה שיאכלו צ׳יפס עם גבינה כל היום ויקנחו בגרעינים וישתו קולה וזה לא ישפיע להם בכלל על העור. יש כאלה שיקחו קוביית שוקולד אחת והחצ׳קון יופיע תוך כדי הביס השני. אנחנו אנשים שונים עם גנטיקה שונה ועור שונה, אז חשוב שתהיו קשובים לעצמכם ותשימו לב מה קורה לעור שלכם כשאתם אוכלים את מה שאתם אוכלים. אין אמת אחת שנכונה לכולם.

ובכל זאת, לתזונה יש תפקיד משמעותי מאד בשמירה על עור הפנים ויש דברים שיעשו לו טוב, גם אם הם לא יעלימו לחלוטין את האקנה. תזונה עשירה בפירות וירקות, אומגה 3, אבץ והרבה מים יעשו לכם טוב ויעניקו מראה רענן, צעיר ובריא.

איך מטפלים באקנה?

הטיפול באקנה משתנה על פי חומרת המצב וממש חשוב שכל אחד יתאים לעצמו את הטיפול הנכון בהתייעצות עם רופא משפחה, רוקח, קוסמטיקאית מוסמכת או רופא עור. יש מקרים שבהם טיפול מקומי יספיק ומקרים אחרים שידרשו טיפול עמוק ורחב יותר. 

בכל מקרה, הטיפול באקנה אמור לתת מענה ל3 מטרות:

  1. הוא צריך להיות כזה שמנקה את עור הפנים ומסלק חיידקים ופסולת מהנקבוביות
  2. הוא צריך להיות כזה שמטפל בנגעים הקיימים 
  3. הוא צריך להיות כזה שמייצר הגנה על העור מפני התפתחות חיידים ונזקים עתידיים

לרוב, טיפול באקנה משלב גם טיפול מניעתי, גם טיפול תרופתי וגם טיפול שיקומי. ישנם תכשירים לטיפול נקודתי בפצעים וכאלה שמספקים טיפול רחב וכוללני יותר. הכל כמובן יותאם לפי חומרת המצב. בדרך כלל אפשר לראות תוצאות ראשונות תוך כמה שבועות, אבל העלמות מוחלטת יכולה לקחת גם חודשים.

במקרים של אקנה קל, הטיפול לרוב יהיה נקודתי ותנתן משחה למריחה על העור שתשמיד את החיידקים ותפחית את השומניות בעור.

במקרים קשים יותר, ינתן כדור לבליעה. בטח יצא לכם לשמוע על קוראטן וראוקוטן. יש אנשים שזה מאד עוזר להם והם רואים שינוי יחסית מהר ואחרים שזה מזיק להם, גורם לכאבי שרירים, כאבי ראש חזקים ויובש. לפני תחילת הטיפול, הרופא יפנה אתכם לבדיקות דם כדי לוודא התאמה ולהמנע ממצב שהכדור יזיק לכם.

אני לא רופאה, אבל באופן אישי, כדורים היא אופציה שאני לוקחת בחשבון רק אחרי שניסיתי את יתר החלופות ורק במידה שהן לא הועילו. אז ההמלצה שלי אליכם היא זהה – נסו לסגל שגרת טיפוח פנים בריאה, נקו אותן פעם ביום בתכשירים מתאימים, צמצמו מגע עם תכשירים מזיקים, השתדלו לאכול בריא ונסו שימוש במשחה נקודתית לפני שתעברו לכדורים. אני רוצה לסייג ולומר שבמקרים חמורים יותר, הדברים האלה ככל הנראה פחות יועילו וכדאי להיוועץ עם רופא עור לגבי סוג הטיפול המומלץ.

אפשרות נוספת, שאינה מערבת לקיחת כדורים, היא טיפול באקנה באמצעות קרן אור. זה תהליך יחסית קצר וללא כאב שמתבצע באמצעות לייזר, גלי רדיו (RF) או IPL. הטיפול יכול להיות נקודתי, או נרחב, בהתאם לצורך והוא משלב ביקורים במרפאה יחד עם תכשירים שמזינים ומאזנים את העור. אני יצאתי מרוצה מהטיפול הזה ותוך חודש כבר יכולתי לראות שיפור משמעותי. מי שרוצה לשמוע עוד פרטים, אפשר לכתוב לי ואשמח להרחיב. 

לצד הטיפול באקנה, חשוב גם להקפיד על:

  • לא להפריז בשטיפת הפנים! פעם ביום זה מספיק.
  • המנעו משטיפת הפנים במים חמים. החום עלול לבקע את פצעי האקנה ולהחריף את הדלקתיות.
  • בחרו בתכשירים שכתוב עליהם oil-free, כלומר, שאינם מכילים שמן ובכאלה שכתוב עליהם non-comdogenic, כלומר, שאינם מכילים חומרים המעודדים את הופעת ה-״שחורים״. אל תמרחו על הפנים שום תכשיר שיש לו אופי שומני. 
  • השתדלו שהשיער לא יבוא במגע עם עור הפנים. ג׳ל, מוס וקרמים למינהם עלולים לסתום את הנקבוביות של העור וליצור פצעונים נוספים.

האם זה פשוט יחלוף מעצמו?

אז זהו, שלא ממש. אמנם עוד לא ראיתי סבתא עם חצ׳קונים אבל אני גם לא ממש רוצה לחכות עד אז כדי לגלות. יש מקרים שבהם זה עשוי לעבור, תלוי בעור, סוג הפצעים וחומרתם, אבל בדרך כלל רופאי עור ממליצים לטפל באקנה כדי להמנע מהחרפת המצב, פיגמנטציה וצלקות. 

ואם כבר יש צלקות – יש מה לעשות עם זה?

צלקות עלולות להווצר או מ״פיצוץ״ החצ׳קון והפעלת לחץ על המקום או מטיפול לא מוצלח שגרם לייבוש הפצע ולהופעה של כתם אדום סביבו. בכל מקרה, חשוב ממש לא לקלף, לא לגעת ובטח שלא לפוצץ. ככלל, עדיף לגעת ולהתעסק בפנים כמה שפחות. כל מגע של יד עלול להעביר חיידקים. כל סרט, קסדה או צעיף עלולים להפעיל לחץ. כל קרם או תכשיר טיפוח עלול לסתום את הנקבוביות. ברור שאי אפשר להמנע לחלוטין, אבל נסו לצמצם כמה שיותר מגע עם עור הפנים. 

בנוסף, זכרו שגם השמש לא עושה טוב לעור שלנו. להשתזף זה כיף, אבל לכיף הזה יש מחיר. שמש עלולה לגרום לכתמי פיגמנטציה ולהחריף את הצלקות. בכל מצב מומלץ למתן את החשיפה לשמש, להשתמש בקרם עם מקדם הגנה גבוה (SPF 15 ומעלה), משקפיים וכובע רחב שוליים. כשיש צלקות, ההמלצה הזאת כבר הופכת להכרח. 

מעבר להמלצות האלה, יש גם אמצעי טיפול בצלקות אקנה:

  • מי פנים – מומלץ לשטוף את הפנים בתכשיר שמאץ את התחדשות התאים על מנת לזרז הופעת עור נקי וחדש. נקו את הפנים לפני, הספיגו את מי הפנים בתנועות סיבוביות והשאירו את התכשיר בערך חצי שעה על העור לפני שתעבירו שטיפה נוספת.
  • פילינג – גם הפלינג מזרז את תהליך ההתחדשות של העור, מסייע בסילוק תאי עור מתים ומטשטש את מראה הכתמים.
  • קרם הבהרה – מורחים כמה טיפות על האיזורים הבעייתים לפני השינה ומשאירים על הפנים לאורך הלילה. אין צורך לשטוף מיד, תנו לקרם לעשות את העבודה שלו.
  • טיפול בטכנולוגיית IPL – קרן אור מדוייקת שמכוונת ישירות לכתם ומבהירה אותו. בימים הראשונים העור הופך קצת כהה, אבל אחר כך הכתם יורד והעור הופך בהיר, נקי וחדש. היתרון של השיטה הזאת זה שהיא מהירה יחסית, פשוטה לביצוע ולא כואבת בכלל. מי שרוצה עוד פרטים, שתכתוב לי.
  • דרמולר – רולר מחטים שיוצר פציעות בלתי נראות בעור ואז באופן טבעי הגוף שלנו מתחיל תהליך שיקום ונוצרות רקמות חדשות ובריאות יותר. יש מכשירים ביתיים, אבל מנסיון, הם הרבה פחות יעילים ועדיף לעשות את הטיפול במרפאה.  

שאלות ותשובות על טיפול באקנה

זה באמת כזה נורא לפוצץ חצ׳קונים?

כן! כל מגע עם הפצעים עלול ליצור נזק, גם גירוד, חיטוט או סתם התעסקות מיותרת עם היד. הפעולות האלה יוצרות לחץ על המקום, מעמיקות את הפצע וגורמות לזיהומים וצלקות. זה מפתה, אני יודעת, אבל זה לא יביא שום תועלת. חצ׳קון שפוצץ יקח לו יותר זמן להתאושש והסימן שישאר ילווה אתכם שבועות קדימה, אז אם המטרה היא להעלים אותו כמה שיותר מהר – לא זאת הדרך.

האם אקנה היא בעיה של היגיינה?

ממש לא. אקנה היא בעיה הורמונלית או תורשתית שנמצאת באוכלוסיה בשכיחות מאד גבוהה. חשוב לשמור על היגיינת פנים תקינה כדי לצמצם סתימה של הבלוטות, אבל אפשר להיות מאד היגיינים ועדיין לסבול מאקנה. הקפידו לא להשתמש במוצרי טיפוח או איפור שמכילים שומן והרחיקו את השיער מהפנים כדי לצמצם מגע עם חומרים שעלולים לסתום את הנקבוביות (קרם, ג׳ל, מוס וכו׳).

האם תזונה משפיעה על אקנה?

יש תזונה שמיטיבה עם עור הפנים אבל לא הוכח קשר מדעי בין אכילה של מאכלים מסויימים ובין אקנה. בעבר, נטו לחשוב שמאכלים שומניים ועתירי סוכר הם הסיבה להופעת אקנה, והיום הדעה הרווחת היא שדווקא מוצרי חלב הם אלה שיוצרים דלקתיות מוגברת. בכל אופן, ההמלצה היא להמנע גם מאלה וגם מאלה, להרבות בשתיית מים ובאכילת פירות וירקות.

האם אקנה זה מסוכן?

לא בדיוק, זו יותר בעיה אסתטית שמצריכה טיפול. במקרים מסויימים, בעיקר כשמדובר בדרגת חומרה גבוהה, אקנה יכולה להשאיר צלקות וכתמי פיגמנטציה. אפשר לטפל בהם באמצעות טכנולוגיה שעושה שימוש בקרני אור.  

כמה זמן לוקח לאקנה לעבור?

תלוי בשיטת הטיפול. משחות וכדורים יכולים לקחת מספר חודשים. טיפולים באמצעות קרני אור הם בדרך כלל מהירים יותר וכבר אחרי החודש הראשון אפשר לראות שיפור משמעותי.

למידע נוסף

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

טיפול באקנה
נגישות